Ansökan
Hur ansöker jag?
Ansökan steg för steg
- Skapa användarkonto.
- Hitta din utbildning i kurskatalogen och lägg i kurskorg – rangordna om du söker fler kurser.
- Fyll i ansökan.
- Ladda upp bilagor – tidigare betyg och eventuella intyg. Om du söker en yrkesutbildning ska du ladda upp ett personligt brev.
- Skicka in din ansökan – du får en bekräftelse via e-post att ansökan är mottagen.
- Invänta antagningsbesked
Vad händer sen (med min ansökan)?
- Om du behöver komplettera din ansökan eller om vi har några övriga frågor så kontaktar vi dig oftast via e-post. Så håll koll även i skräpposten. Avsändare kan vara noreply@gotit.se.
- Handläggningstiden för kurser och kurspaket med kontinuerlig kursstart är 2 veckor efter att ansökan är komplett.
- Kurser och kurspaket med fastställt kursstartsdatum behandlas inte förrän sista ansökningsdagen har passerat. Se till att ansökan är helt komplett senast sista ansökningsdag.
- Om du blir beviljad den utbildning du sökt skickar LärCentrum din ansökan vidare till utbildningsanordnaren. Det är anordnaren som ger dig antagningsbeskedet.
- Vänta på antagningsbesked eller bekräftelse från anordnaren innan du kommer på upprop och introduktioner. Om du inte fått besked inom utsatt tid kontakta LärCentrum eller respektive anordnare.
När skickas besked om avslag eller antagning till dig?
Du kan få hjälp med din ansökan
Om du behöver hjälp med din webbansökan så kan du kontakta LärCentrum. Måndag-torsdag mellan kl 13-16 finns personal på Informationsarenan som guidar dig genom din ansökan. På Informationsarenan finns tillgång till datorer, skrivare och scanner. Om du bara vill komplettera din ansökan med betyg, personligt brev eller andra dokument kan du besöka Informationsarenan även mellan 8-12 då det finns en Arenavärd som kan ta emot dina dokument – alternativt lånar du de scannrar som finns tillgängliga.
Olika service – olika tider
Nivå 1: Arenavärden – kl 08-12 varje dag. Du kan lämna in kompletteringar till ansökan och hämta ditt beställda betyg.
Nivå 2: Informatör – mån-tors kl 13-16. Du kan få allmän information om vuxenutbildning, hjälp med webbansökan, information om studiemedel och CSN. Beställa betyg & intyg m.m.
Nivå 3: Informatör & Studievägledare. Du kan då också få svar på dina frågor om behörigheter, boka enskilda samtal, påbörja planering för slutbetyg/gymnasieexamen och mycket mer gällande studier på flera utbildningsnivåer.
Vad krävs för att min ansökan ska vara komplett?
För att Studievägledarna ska kunna behandla din ansökan behöver du bifoga dina tidigare betyg:
- Slutbetyg från grundskolan (behövs inte om du har betyg från gymnasiet)
- Betyg från gymnasiet (exempel på betygsdokument) – avgångsbetyg – slutbetyg – samlat betygsdokument – examensbevis – studiebevis – utdrag ur betygskatalog – gymnasieintyg
- Betyg från kommunal vuxenutbildning/SFI (om du läst i annan kommun än Östersund)
OBS! Vi godkänner INTE skärmdumpar från mina meriter på antagning.se. Ditt betygsdokument måste ha rubrik och utfärdandedatum. Om du söker en yrkesutbildning behöver din ansökan också innehålla ett personligt brev.
Jag har inte kvar mina gymnasiebetyg – var beställer jag nya?
Tips om var du beställer dina betyg i Östersund:
Alla kommuner i Sverige har ett kommunarkiv.
Hur gör jag för att komplettera min ansökan i efterhand?
Om du inte har möjlighet att själv ladda upp dina betyg eller personliga brev så kan du besöka Informationsarenan på Kyrkgatan 47 alternativt skicka in det på adressen: Östersunds kommun, LärCentrum, 831 82 Östersund Aktuella öppettider hittar du här intill. På mina sidor i ALVIS kan du ladda upp betygen i följande format .jpg, .gif, .tif, .pdf, .doc och .docx
Vad gäller mig som är folkbokförd i Östersunds kommun och vill studera i en annan kommun?
Skicka in din ansökan i pappersform till LärCentrum Östersund – oavsett om kommunen använder sig av webbansökan eller ansökningsblankett. För att din ansökan ska vara komplett ska du förutom blanketten även bifoga kopior på alla dina tidigare betyg, intyg eller utlåtanden. Skriv också ett personligt brev där du berättar lite mer om dig själv och målet med din sökta utbildning. Vi vill också ha en kort förklaring om varför du söker utbildningen på annan ort.
Vad gäller mig som är folkbokförd i en annan kommun och vill studera i Östersund?
Hur gör jag om jag är Nordisk medborgare och vill studera i Östersund?

Kontakta oss
E-post larcentrum@ostersund.se
Telefon 063-14 30 00 (växeln)
Kommunens kundcenter svarar på enklare frågor eller hänvisar till LärCentrum.
Besöksadress:
Kyrkgatan 47, Östersund
Studie- och yrkesvägledning (Drop-in)
Måndagar 13-16
Tisdagar 10-13
Onsdagar 13-16
Information om studier, CSN och webbansökan
Måndagar 13-16
Tisdagar 10-13
Onsdagar 13-16
--------------------------------------
Postadress:
Östersunds Kommun
LärCentrum
831 82 Östersund